V loňském roce TON oslavoval úctyhodné výročí: 160 let výroby ohýbaného nábytku v Bystřici pod Hostýnem. Mimo výročí existence firmy jako celku je však také důležité připomenout si i jednotlivce, kteří v průběhu let pomáhali značku TON, jak ji známe dnes, utvářet. Zatímco období činnosti Michaela Thoneta a jeho synů již bylo velmi dobře zpracováno jak v odborné, tak i populárně-naučné rovině, poválečnému vývoji a návrhářům činným ve druhé polovině 20. století dosud nebyla věnována pozornost, jakou by si zasloužili.
V současnosti je kladen důraz na spolupráci firmy s designérem a výrobek bývá často propagován v souvislosti se jménem známého tvůrce. V minulosti však bylo autorství vnímáno odlišně; v rámci dobových zvyklostí se jména tvůrců v propagačních materiálech či katalozích zpravidla neobjevovala – výrobky byly označovány pouze výrobními čísly – i proto v současné době zná jména autorů a rozsah jejich tvorby spíše jen úzká skupina odborníků, bývalých zaměstnanců a někteří prodejci. Renovované či restaurované kusy nábytku bývají častěji označovány – na základě údajů z výrobních štítků – dle podniku, v němž byly vyrobeny (například židle TON, křeslo Jitona apod.). V návaznosti na stoupající oblibu poválečného, ale i mladšího nábytku v rámci tzv. retro trendů je potřeba zkoumat do hloubky celoživotní dílo jednotlivých autorů a zasadit jej do dobového kontextu.
S národním podnikem TON (později akciovou společností) v Bystřici pod Hostýnem je svázána trojice návrhářů, kteří svoji kariéru zasvětili ohybu dřeva a po druhé světové válce pomáhali utvářet podobu nábytku v tehdejším Československu – Radomír Hofman, Antonín Šuman a Josef Macek.
V letošním roce by své 80. narozeniny oslavil nejmladší ze zmiňované trojice autorů Josef Macek, jenž je podepsán pod řadou vynikajících výrobků. Absolvent SPŠ dřevařské v Bystřici pod Hostýnem (1958–1962) pracoval v národním podniku TON téměř čtyři desetiletí. V roce 1962 nastoupil jako technik do závodu ve Frenštátě pod Radhoštěm, od roku 1966 působil jako konstruktér – návrhář výrobků v Bystřici pod Hostýnem a zde také mezi lety 1993 a 2003 zastával pozici vedoucího návrháře.
Jeho dílo čítá více než osm set návrhů, jsou zde zastoupeny vzory vyráběné ve velkých sériích, modely oceněné ve významných soutěžích i návrhy unikátního tvarového řešení založeného na obměně jednotlivých dílů. Nejčastěji se objevuje ohýbaný sedací nábytek a velkou část návrhů tvoří také úpravy starších vzorů. Autor se v rámci své činnosti věnoval i návrhům židlí „neohýbaných“ určených pro nový závod v Bystřici pod Hostýnem či pro závody v Uherském Hradišti a Holešově. V rámci zadaných úkolů zaměřených na úsporu materiálu ve výrobě se zabýval také využitím typizovaných dílců a jejich možnou kombinací.
Podílel se i na dalších specifických úkolech – mezi nejvýznamnější patří například návrhy sedacího nábytku pro Palác kultury v Praze (1978) a hotel Praha (1980) nebo práce na rekonstrukci Národního divadla v Praze (1983). Věnoval se návrhům divadelních křesel: pro divadla v Prostějově (1984), Kolíně (1985), Zlíně (1986) nebo Ústí nad Labem (1992). Na některých návrzích spolupracoval také s Antonínem Šumanem či Jiřím Valtrem.
K nejvýznamnějším oceněním, která Josef Macek obdržel, patří například Nejlepší výrobek Ministerstva průmyslu ČR (1987, 1988), Nejlepší výrobek Nábytkářského průmyslu (1984, 1985, 1987 a 1988), Zlatá medaile Mezinárodního veletrhu spotřebního zboží Brno (1987) a Česká židle (1995).
Ačkoliv jméno Josef Macek není příliš známé, výsledky jeho práce většina z nás zná, příkladem může být tzv. padesátka s děleným opěradlem, mnohé kuchyňské židle, či některý z modelů tzv. americké řady.
Tyto i mnohé další jsou k vidění na výstavě nazvané Ohýbaný nábytek Josefa Macka, kterou k výročí autorových nedožitých 80. narozenin připravila obecně prospěšná společnost Národní centrum nábytkového designu ve spolupráci s Městem Bystřice pod Hostýnem v prostorách místního zámku. Výstava potrvá do poloviny října 2022 a v rámci doprovodného programu je ve čtvrtek 6. 10. 2022 plánována i konference se zaměřením na autorovu tvorbu.
- Pořadatel: Národní centrum nábytkového designu, o. p. s., Město Bystřice pod Hostýnem
- Koncepce a příprava výstavy: PhDr. Dagmar Koudelková, Mgr. Karolína Kouřilová
Autor: Mgr. Karolína Kouřilová
Kontakt: karolina.kourilova0@seznam.cz
Foto: archiv autorky