reportáže

Dizajnéri ako renesanční ľudia: štúdio kaschkasch

Reportaz_Kasch
Nemecké duo kaschkasch tvorené Florianom Kallusom (vpravo) a Sebastianom Schneiderom (vľavo) bolo založené v roku 2011 v Kolíne nad Rýnom. Foto: Thomas Wiuf Schwartz
Aparatea728x90-drevmag-12-2021-aparatea-banner.gif
Aparatea350x90-anim
Aparatea728x90-drevmag-12-2021-aparatea-banner.gif
Zdieľajte článok jednoducho so svojimi priateľmi.

Rozprávali sme sa s nemeckým duom kaschkasch, Florianom Kallusom a Sebastianom Schneiderom. Pracujú v oblasti návrhu nábytku a svietidiel, ich poslednou kolekciou sú modulárne stoly P.O.V., ktoré vznikli pre českú spoločnosť TON. Zahĺbili sme sa do rozpravy o tom, čo majú radi, ako pracujú a tiež bez akého produktu by sa vo svojom živote neobišli.

Kolekcia modulárnych stolov P.O.V., dizajn: štúdio kaschkasch, výroba: TON a.s. Foto: Julius Filip

Otázka smerujúca k súčasnosti. Štúdio, alebo home-office?
F. K.: Naša filozofia je založená na spolupráci a predávaní skúseností. Preto preferujeme prácu v štúdiu, okrem iného, nikdy tam nechýba kvalitná káva a domáce sušienky a aj to tvorí kus dobrej atmosféry. Zároveň sa radi vypravíme aj za jeho hranice, za našimi klientmi. Osobný kontakt upevňuje vzťahy v rámci firmy aj mimo nej.
S. S.: Pre mňa je štúdio podstatné aj z hľadiska ľudí, ktorí u nás pôsobia. Vďaka tomu, že sa dopĺňame a spoločne riešime projekty tvárou v tvár v reálnom čase, vznikajú dobré nápady.

A čo vaša kreativita, odvíja sa od prostredia, v ktorom pracujete či žijete?
S. S.: Jednoznačne áno, pocit z miesta, kde trávime viac menej všetok náš čas ovplyvňuje to, ako sa cítime, tiež našu výkonnosť a tvorbu.
F. K.: Určite súhlasím. Zároveň sú isté rozdiely medzi štúdiom a domovom. Pracovné prostredie je pre mňa čistým papierom, nie sú tam prvky, ktoré uberajú pozornosť. Doma mám rád dizajnové kúsky a umenie v priestore, tiež samozrejme veci, ku ktorým mám osobný vzťah a spomienky. V oboch miestach je však podstatné prirodzené svetlo, čím viacej ho je, tým lepšie.

Florian, spomínal si, že máš rád dizajnové kúsky u seba doma. Ktorého dizajnéra obdivujete?
F. K.: Sú to bratia Castiglioniovci. Vždy ma prekvapí inteligencia, ktorú do svojich produktov dostávali v každom detaile.
S. S.: Ja mám rád prácu Vica Magistrettiho, každý jeho kúsok je výnimočný, no stále nadčasový a komerčný zároveň. Vytvoriť dizajn, ktorý spája tieto tri atribúty nie je vôbec jednoduché.

Každý ste išli iným smerom, no obaja ste vo svojej odpovedi uviedli talianov, ktorí pôsobili tiež v rovnakom časovom období. Keď sme pri téme zhodnutia sa, ako fungujete ako dvojica pri navrhovaní produktov?
F. K.: Veľa sa rozprávame, diskutujeme nad danou témou a niekedy sa dokonca aj hádame! Samozrejme, že len v určitých medziach, naša diverzita však dokáže priniesť rôzne uhly pohľadu na danú tematiku. Veríme, že práve to posúva všetky produkty, ktoré tvoríme.
S. S.: Domnievam sa, že našou silnou stránkou je tiež to, že sa Florian sústredí na produkt ako celok. Ja rád riešim detaily a jeho technické prevedenie.

A čo je váš vysnený produkt, ktorý by ste chceli navrhnúť?
S. S.: Je ich stále nespočetné množstvo, no myslím, že sa zhodneme na stoličke k písaciemu stolu. Stolička je náročná z hľadiska komplexnosti a detailov, ktoré dizajnér navrhuje, zároveň sú jej súčasťou technické veci, ktoré, ako som už spomínal, ja osobne milujem.

Pozeráte sa pri tvorbe tiež na materiály a ich budúcnosť?
F. K.: Určite áno. Verím, že sa budú v budúcnosti využívať s väčším vedomím a rozvahou. O recyklovaní a ich znova použití sa v tejto dobe už asi nemusíme ani baviť. Základom je tiež menej produktov v lepšej kvalite, už to je obrovský krok smerom vpred, dnes si to však veľa ľudí ešte neuvedomuje a preto nerozvážne nakupujú produkty nízkej kvality.

Kolekcia stolov P.O.V. sa vyrába v dvoch výškach, s tromi typmi podnoží a šiestimi tvarmi stolového plátu, čo umožňuje vytvoriť desiatky variantov, ktoré sú vhodné takmer do každého typu interiéru – kancelárií, jedálenských priestorov, kaviarní či reštaurácií. Kolekcia sa ponúka v troch typoch drevín, buku, dube a americkom orechu, ktoré môžu byť dokončené v rôznych farebných povrchových úpravách. Foto: Honza Zima

Ktorým produktom sa radi obklopujete a nevzdali by ste sa ho?
S. S.: Bicykle, všetkých tvarov, druhov.

Prečo ste si vlastne vybrali prácu dizajnéra? Lákala vás prestíž, alebo ste chceli tvoriť veci, ktoré budú meniť tento svet k lepšiemu?
F. K.: Pre mňa to bolo skĺbenie materiálu, dizajnu a technológií – je fascinujúce ako z určitej hmoty vznikne výsledný kúsok.
S. S.: Myslím, že pre oboje. Neviem, či to bude prestíž, no nájsť zamestnanie, ktoré vás napĺňa po obsahovej aj finančnej stránke je to najlepšie, čo sa vám môže stať. Nám sa to našťastie podarilo.

A čo je podľa vás najväčšou výzvou pre dizajnérov v súčasnosti?
F. K.: Komplexnosť. Musia byť nie len dobrí v kreatívnej časti procesu práce, tiež by mali poznať technickú stránku a vedieť, akým spôsobom dostať produkt do finálnej podoby. Okrem iného sa musia pohybovať v biznise a ideálne i v marketingu.

Takže dobrý dizajnér by mal byť akýmsi renesančným človekom. Čím by ste boli vy, kebyže nie ste dizajnérmi?
F. K.: Myslím, že by som vyrábal vône. Mám veľmi senzitívny čuch, ktorý je na to ako stvorený.
S. S.: Vo svojich desiatich rokoch som poslal do Walt Disney svoje kresby. Ich odpoveď znela, že som talentový a mám sa k nim vrátiť po dvadsiatich rokoch s určitými skúsenosťami. Pravdepodobne by som teda dnes kreslil komiksy.

Zdroj: TS TON

Zdieľajte článok jednoducho so svojimi priateľmi.
Značky

Nastaviť odber noviniek

Please enable the javascript to submit this form

sk_SKSlovenčina