Výstava Made in Denmark, Design seit dem Jahre 1900 ve vídeňském muzeu Hofmobiliendepot věnovala pozornost fenoménu Dánský design. Ve spolupráci s evropskými muzejními institucemi, jako je Vitra design muzeum, muzeum designu Grassi v Lipsku i s privátními sběrateli, předkládá kolekci nábytku a dalších předmětů do domácnosti, které dokumentují vývoj bytové kultury v Dánsku od počátku 20. století po současnost.
Ve 20. a 30. letech je i Dánsko ovlivněno dvěma proudy. Je to funkcionalismus, u kterého dochází k odklonu od dekoru a art déco vyjádřené grafickým secesním tvaroslovím. I když tyto proudy nacházejí v Evropě živnou půdu, jsou k nim dánští tvůrci spíše zdrženliví.
Hlavním akcentem výstavy je období 50. a 60. let, kdy pojem Dánský design způsobí mezinárodní průlom pod názvem „Danish Modern“ jako synonymum pro velmi kvalitní a inovativní řešení. Autoři jako Kaare Klint, Arne Jacobsen, Finn Juhl, Verner Panton nebo Børge Mogensen se přidají k evropským klasikům 30. let. Mnohé z jejich produktů se stále vyrábí.
Kaare Klint
Za zakladatele dánského nábytkového designu je považován Kaare Klint (1888–1954), absolvent Královské Akademie umění v Kodani a žák Johanesse Rohdeho. Jeho návrhy v 50. letech vyvolají obrovský mezinárodní ohlas. Věnuje se tradičním produktům, které rozvíjí a zdokonaluje tak, aby co nejvíce vyhovovaly požadavkům člověka. Především musí být jednoduché a funkční. Klint uplatňuje princip navrhování nábytku zevnitř ven – tedy podle potřeby ukládaných předmětů, které generují jednotlivé rozměry. Jeho badatelská činnost se snoubí s aktivitou pedagogickou. V roce 1924 ovlivní založení katedry nábytku na Akademii umění v Kodani, kde má možnost se svými studenty provádět antropometrická bádání, jehož výsledky důsledně uplatňuje ve svých projektech. Prosazuje ergonomické principy, přičemž do moderního nábytku přenáší hodnoty tradičního řemesla. To upřednostňuje před sériovou výrobou. Se svým synem se rovněž věnuje navrhování svítidel.
Snad nejznámějším objektem Klintovy tvorby je křeslo Safari navržené v roce 1933 výlučně z přírodního materiálu bez kovových spojů. Je vyrobeno řemeslným způsobem, což je pro Klinta typické. Mahagonová kostra s lněnou textilií vytváří lehký a jednoduše přemístitelný objekt, který se expeduje v demontovaném stavu. V tomto ohledu Klint předběhl o několik let firmu IKEA, která svoji filosofii založila výlučně na distribuci zboží v demontovatelném stavu. Křeslo se stále vyrábí.
Poul Henningsen
Klintův spolužák Poul Henningsen (1894–1967) je prvním skandinávským designérem, který svůj život zasvětil světlu. To má v zemi krátkých dní pro psychiku lidí mimořádný význam. Henningsen vnímá potřebu optimálního osvětlení různých funkčních zón interiéru jako významnou součást kvalitního bydlení. Neopomíjí ani klasické krby, které v interiéru vytvářejí příjemnou světelnou atmosféru. Experimentuje s tvary stínidel pro tehdy nově používanou žárovku.
Jeho první svítidlo vzniklé v roce 1925 a nabízené pod označením PH vyvolá obrovský zájem. Je dokonce součástí expozice na Výstavě dekorativního umění v Paříži. Snad nejslavnější je ale tzv. Artyčok, který lze označit za jednu z ikon designu v tomto segmentu. Svítidlo dodnes vyrábí firma Louis Poulsen a díky svému minimalistickému a nadčasovému designu je stálou inspirací pro současné tvůrce. Vývoj svítidel, výroba i jejich distribuce je prvním příkladem průmyslového designu v Dánsku. Poul Henningsen se takto vymezil vůči tvorbě kolegy Klinta, který preferoval řemeslný přístup ke svým realizacím.
Hans Wegner
Další nepřehlédnutelnou osobností dánského designu je Hans Wegner (1914–2007). Jako jeden z mnoha úspěšných Klintových žáků zahájí svoji odbornou dráhu jako asistent Arne Jacobsena. Jeho silnou stránkou je velký cit pro materiál, omračuje rafinovanou konstrukcí, kombinacemi masivního dřeva, je perfekcionista. Často je označován jako „mistr židlí“.
Mnohé se staly skutečnými ikonami, jako třeba elegantní teaková The chair se sedákem dokončeným usní, nebo subtilním výpletem. Kultivovaného tvaru opěradla dosáhl Wegner použitím technologie bez ohybu. V roce 1949 židle prorazila až za Atlantický oceán. Díky své kráse, lehkosti, ale především vysokého komfortu sezení se stala součástí televizního přenosu klíčové debaty politiků Nixona a Kennedyho. Tím zajistila průlom tzv. Dánské moderny mimo Evropu. Taková reklama by dnes byla k nezaplacení.
Wegner rovněž rozvíjel funkci skládacího nábytku (folding chair). Snížení hmotnosti nutné k lehké manipulaci docílil výpletem s průduchy, které zajistily i lepší odvod potu a nezapomněl ani speciální profil v konstrukci umožňující zavěšení židle na zeď.
Nejslavnější židlí je Y chair, tzv. rybí kost, kterou dosud produkuje firma Karl Hansen. Pozornosti ale neujde ani další produkt – Peacock chair (paví židle) z roku 1949. Tvar jejího opěradla připomíná elegantní pávův roztažený ocas, současně nezapře inspiraci v shakerském a windsorském nábytku. Na rozdíl od windsorských židlí s pevným sedákem, je sedák Peacock chair opatřený výpletem. Wegnerova neutuchající činnost byla oprávněně odměněna prestižní cenou Grand prix na milánském trienále v roce 1951.
Dalším dánským designérům se budeme věnovat příště. Ještě jsme zdaleka neskončili.
Zdroje: tiskové materiály výstavy DANSK MØBEL DESIGN, Praha; tiskové materiály výstavy Made in Denmark, Design seit dem Jahre 1900
Foto: archiv autorky