výstavy

Sika-Design – nadčasová krása ratanu

Lednová výstava nábytku imm cologne 2020 předložila vedle inovací také různé „zavedené“ projekty. Patřila k nim i prezentace produktů tzv. klasiků – významných designérů počátku 20. století. Tajným snem mnohých firem je získání výrobních práv těchto nábytkových ikon. Podařilo se to např. firmě Cassina (vyrábí nábytek Charlotte Perriand a Gerrita Riettvelda), firmě Knoll (Ludwig Mies van der Rohe, Florence Knoll), Wittmann (Josef Hoffmann), Tecta (Marcel Breuer, Walter Gropius) a dalším.

Letos mne potěšila zajímavá expozice dánské firmy Sika-Design. Krásně totiž zapadá do aktuálního tématu imm cologne, a tím je udržitelnost. Nabízí výlučně ratanový nábytek. Přirozenou krásu a dokonalé zpracování exotického materiálu zvýraznily velkoplošné fotografie tvůrců nabízených produktů – světově proslulých designérů, jejichž jména obvykle s ratanovým nábytkem nespojujeme.

Vášeň pro ratan spadá do hluboké minulosti. Rodinný příběh společnosti Sika-Design se začal psát v roce 1942, když se Ankjaer Andreasen pustil do výroby drobných interiérových prvků a svítidel. Použil k tomu ohebné vrbové proutí. V roce 1950 sortiment rozšířil o nábytek a vrbu nahradil ratanem. Vznikla firma, která dnes s hrdostí nese označení nejstaršího skandinávského producenta tohoto zboží.

Pro materiál jezdil Ankjaer na Dálný východ, do Malajsie, kde roste 80 % světové produkce, a nakupoval ho i pro konkurenci doma v Dánsku. Z 600 odrůd je v nábytkářství využitelných jen 40. Sika-Design používá jen ty nejlepší: Tohiti a Manau. Ze své cesty v roce 1972 se Ankjaer vrátil natolik nadšený prací tamních mistrů, že se rozhodl založit v Malajsii vlastní továrnu. I když řízení firmy předal oficiálně už v roce 1983 svému synovi Knudu Andreasenovi, nepřestal ji až do své smrti v roce 1997 dennodenně navštěvovat.

Dnes je firma v rukou třetí generace. „Když mne otec v den mých 10. narozenin vzal na výstavu, kde naše firma nabízela ratanový nábytek, pochopila jsem, že chci být její součástí“, říká Louise Andreasen, firemní ředitelka. Svou obrovskou vášeň pro ratan prokazuje každý den už od roku 1996, kdy stojí po boku svého otce, aby s ním Sika-Design dovedla do nového století s nezaměnitelnými produkty nesoucími stopy rukodělné práce.

V čem spočívá úspěch dánské firmy, která pracuje s naprosto netradičním materiálem, a navíc daleko od domova? Firemní produkty těží z dlouholeté tradice a bezkonkurenční zručnosti malajských řemeslníků, potomků původních mistrů technologie.

Všechny jsou nejen nadčasově krásné, ale i pohodlné. Kvalita dobrého řemesla se projevuje i na čalouněných prvcích. Jejich tvar vznikl už v roce 1950. Jsou kompatibilní se všemi proutěnými korpusy a dostupné v obrovském výběru barev, stylů a materiálů s možností využití v exteriéru v duchu jednoho ze současných trendů – outdoor. Tím se jejich využití rozšiřuje z Dánska na ostatní teritoria.

Všechny materiály jsou samozřejmě přátelské k životnímu prostředí a ratan ze všeho nejvíc. Vlastnosti tohoto materiálu dosud nejsou zcela oceněny. Ratan absorbuje CO2 a produkuje o 35 % více kyslíku než stromy v deštném pralese, se kterými žije v symbióze. Na rozdíl od dutého bambusu je pevný ale ohebný, ideální pro nábytkovou výrobu. K jeho fixaci není třeba žádné lepidlo, ošetření povrchu se provádí netoxickým voskem. Ratan je druhý nejrychleji rostoucí materiál použitelný při výrobě nábytku. Pochází z deštného pralesa, kde roste v symbióze s ostatními stromy. Roste velmi rychle, interval regenerace je v rozmezí 5–7 let a jeho sklizeň probíhá ručně s minimem pomocné mechanizace.

Ratanové pruty musí být po sklizni na 10 až 15 minut napařeny, aby se daly ohýbat. Plastifikovaný materiál se pod rukama zručných pletařů mění v čarokrásné objekty. Lokální know-how se předává z generace na generaci a do Evropy je nepřenositelné. Sika-Design umí skvěle proměnit lokální řemeslo tradičního ohýbání v udržitelnou moderní výrobu při velkém zdůraznění sociální roviny. Výroba v Malajsii probíhá v souladu s certifikáty ISO 14001 a SA8000 a odpovídá i příslušným lokálním zákonům.

V duchu udržitelnosti jsou soustavně optimalizovány i procesy z oblasti logistiky. Produkty jsou většinou koncipovány jako stohovatelné, tím šetří dopravní náklady. Loděmi jsou odváženy z místa výroby rovnou na trhy v Austrálii, Jižní Americe, USA nebo Jižní Africe. Přímé trasy redukují tranzitní čas a uhlíkovou stopu.

Ratanové výrobky mají dlouhou životnost, mohou přežít i několik generací. Nezastupitelnou roli však hraje design. Dánský design je světový pojem, ale co má společného s exotickým materiálem a produkcí na druhém konci světa? Napadá mne jedna paralela. Oblíbené klasické skandinávské materiály jako lamely a překližka stejně jako ratan využívají procesy plastifikace. Jsou to materiály přírodní a jejich likvidace nezatěžuje životní prostředí.

Největší přídavnou hodnotou produktů firmy Sika-Design tvoří jejich autoři. Firma správně vsadila na jejich věrohodnost a vizuální stránku svěřila těm největším legendám. Patří k nim především Arne Jacobsen, ale také manželské tvůrčí duo Nanna a Jorgen Ditzel a mnozí další. Všichni společně posouvají pojem Dánský design v duchu udržitelnosti tím správným směrem.

Zdroj: tiskové materiály imm cologne 2020

Autor: doc. Ing. arch. Ludvika Kanická, CSc.
Lesnická a dřevařská fakulta Mendelovy univerzity v Brně
Kontakt: kanicka@mendelu.cz
Foto: autorka

sk_SKSlovenčina
cs_CZČeština sk_SKSlovenčina